Menu

CCI (Commodity Channel Index)

Wskaźnik CCi został opracowany przez Donalda Lamberta z myślą o rynkach towarowych. Jednak dziś znalazł on już zastosowanie na wszelkiego rodzaju rynkach finansowych, a w swojej budowie i interpretacji jest bardzo zbliżony do innych oscylatorów jak na przykład RSI.

Głównym zadaniem wskaźnika CCI jest obliczenie odchylenia aktualnej ceny od średniej wartości danego instrumentu z określonej liczby świec w przeszłości. W przypadku, gdy wskaźnik osiąga wartość wyższą niż 100 mamy do czynienia z prawdopodobnym przewartościowaniem instrumentu, a tym samym możliwością spadku notowań w niedalekiej przyszłości. Analogicznie jeśli wartość spada poniżej -100 to aktualna cena może być postrzegana jako niedowartościowana i atrakcyjna pod kątem zakupu.

Wykorzystując powyższą interpretację można w łatwy sposób generować sygnały handlowe w oparciu o ten wskaźnik. Najpopularniejszą metodą jest otwieranie pozycji zakupu, gdy wskaźnik przebija od dołu wartość -100 oraz zajmowanie pozycji sprzedaży, gdy wskaźnik przebija od góry wartość 100.

Przykładowe zastosowanie wskaźnika CCI dla generowanie sygnałów kupna i sprzedaży.

W przypadku, gdy wygenerowany sygnał nie przyniesie pozytywnego wyniku warto szukać tzw. dywergencji czyli rozbieżności między ruchem ceny a wskazaniami CCI. W przypadku gdy cena wygeneruje nowy wyższy szczyt, a wskaźnik nowy niższy szczyt to mamy tutaj kolejny silny sygnał możliwego spadku ceny. Dla sygnału zakupu dywergencja będzie oznaczać utworzenie niższego dołka przez cenę oraz wyższego dołka przez wskaźnik CCI.

Przykład zastosowania dywergencji między ceną a wskaźnikiem CCI.