Menu

CCI (Commodity Channel Index)

Wskaźnik CCi został opracowany przez Donalda Lamberta z myślą o rynkach towarowych. Jednak dziś znalazł on już zastosowanie na wszelkiego rodzaju rynkach finansowych, a w swojej budowie i interpretacji jest bardzo zbliżony do innych oscylatorów jak na przykład RSI.

Głównym zadaniem wskaźnika CCI jest obliczenie odchylenia aktualnej ceny od średniej wartości danego instrumentu z określonej liczby świec w przeszłości. W przypadku, gdy wskaźnik osiąga wartość wyższą niż 100 mamy do czynienia z prawdopodobnym przewartościowaniem instrumentu, a tym samym możliwością spadku notowań w niedalekiej przyszłości. Analogicznie jeśli wartość spada poniżej -100 to aktualna cena może być postrzegana jako niedowartościowana i atrakcyjna pod kątem zakupu.

Wykorzystując powyższą interpretację można w łatwy sposób generować sygnały handlowe w oparciu o ten wskaźnik. Najpopularniejszą metodą jest otwieranie pozycji zakupu, gdy wskaźnik przebija od dołu wartość -100 oraz zajmowanie pozycji sprzedaży, gdy wskaźnik przebija od góry wartość 100.
Przykładowe zastosowanie wskaźnika CCI dla generowanie sygnałów kupna i sprzedaży.

W przypadku, gdy wygenerowany sygnał nie przyniesie pozytywnego wyniku warto szukać tzw. dywergencji czyli rozbieżności między ruchem ceny a wskazaniami CCI. W przypadku gdy cena wygeneruje nowy wyższy szczyt, a wskaźnik nowy niższy szczyt to mamy tutaj kolejny silny sygnał możliwego spadku ceny. Dla sygnału zakupu dywergencja będzie oznaczać utworzenie niższego dołka przez cenę oraz wyższego dołka przez wskaźnik CCI.